Nadat het frame voor de tafel met het tafelblad is gebouwd, gaan we verder aan het sporenplan. Zo moet het worden:

 

Op het tafelblad wordt kurk geplakt voor geluidsisolatie. Er is gekozen voor 4 mm industrieel kurk. Allereerst, voordat het kurk werd geplakt, is de baan getekend op het houten tafelblad en zijn er gaten geboord, voor het aansluiten van de raillassen en de wisselaansturingen. De gaten voor de seinen bepaal ik later.

 

De kleinere gaten zijn voor de aansluiting van de raillassen. De grotere gaten zijn voor de aansluiting van de wisselaandrijvingen.

 

Bij mijn vorige projecten was ik in het begin veel "onder" te tafel te vinden, voor het aansluiten van de elektronica en de rails, wissels en seinen. Deze keer heb ik ervoor gekozen om dit werk "boven" de tafel te doen. Het tafelblad wordt daarvoor rechtop gezet en aan de onderzijde geborgd door inkepingen en een de bovenkant door afstand houders.

 

Opvallend is de rode vakverdeling die is getekend. Dit geeft de rasterindeling van de tafel aan. Door de omlijsting waarin de inkepingen zijn gemaakt komt het tafelblad 18 mm hoger te liggen. Dit geeft ruimte voor de bedrading. 

 

De afstand houders zijn gemaakt van pvc elektriciteitsbuis met gaatjes, bevestigd met een oogje en tiewraps in de muur en met een gat in het tafelblad ook bevestigd met tiewraps.

 

Ook zijn ter ondersteuning houten ronde klossen gelijmd op de kruislijnen van de rasters. Ook zie je twee latten die ik heb bevestigd, waarop de elektronica moet komen. Dit geeft meteen weer ruimte voor de ringleidingen.

 

De geboorde gaten moeten van onder weer doorgeboord worden in het kurk.

 

Op de latten zijn de elektronica modules gemonteerd en door kabels verbonden. De kabels zullen worden verbonden met de centrale en de transformators.
Aan deze modules zullen de rails, wissels en de seinen worden verbonden. Met stickers is de codering van de bloksegmenten en de wissels zichtbaar gemaakt.
De codering en gaten voor de seinen zullen later worden aangebracht.

 

De eerste rails ligt. Aan de raillassen zijn rode en bruine draden gesoldeerd. De zwarte raillassen zijn isolatoren, om de blokken (rode draden) te scheiden. De blokindeling wordt uitgelegd in Digitaal rijden.

 

Aan de onderzijde zijn alle draden zichtbaar en verbonden met de elektronica.

 

Dit is het eerste resultaat van de linkerhelft.

 

De rechterhelft is ook uitgetekend op de bovenkant, gaten zijn geboord en het kurk is geplakt en de rails is gelegd. Aan de onderzijde zijn ook de draden weer zichtbaar.

 

De codering van bloksegmenten en wissels en de elektronica wordt aangebracht en de draden aangesloten.

 

Het resultaat van de rechterhelft.