Wanneer je baan wordt gevoed met gelijkspanning en er in je ontwerp is opgenomen dat over een bepaald traject in twee richtingen kan worden gereden heb je absoluut te maken met een keerlusprobleem, waarbij kortsluiting ontstaat. Als oplossing bij een analoog aangestuurde baan gebruikten we de keerlus-modules 6199 van Fleischman, die werken op basis van een dubbele gelijkrichter. Deze werken echter niet meer op een digitale baan. Na een korte zoektocht op het internet zijn we een aantal oplossingen tegengekomen. Omdat we geen "echte" elektronici zijn, (die zelf aan de hand van schema's printplaten in elkaar solderen ....) hebben we gekozen voor een kant en klare keerlus module die te bestellen is bij Conrad.

In de keerlus wordt een baangedeelte aan twee zijden dubbel geïsoleerd en via de module onder spanning gezet. De werking van de module is gebaseerd op het feit dat zodra de trein het geïsoleerde traject op rijdt er kortsluiting kan ontstaan. Op dat moment wordt de stroom in dat baantraject in een fractie van een seconde omgepoold. Zowel de locomotief als het digitale systeem zullen, doordat de kortsluiting maar heel kort duurt, hier niets van merken.

 

Bij de module zit een duidelijke Nederlandstalige beschrijving.