Voor het uiteindelijke baanontwerp is het programma Winrail gebruikt.
Het plan is als volgt:
Het blauwe gedeelte betreft de opstelsporen en de railspiraal. De opstelsporen zijn op niveau nul. De anderhalve spiraal laat het spoor stijgen tot 20 cm. De buitenste spiraal is voor stijgend verkeer, de binnenste spiraal voor dalend verkeer.
Het gele spoor is waar het hoofdstation Bonn komt.
Daarna verlaat de trein (per dubbelspoor ) het hoofdstation aan de linkerzijde en keert verborgen over het rode spoor achterlangs naar de rechterkant van de tafel.
Aan de rechterzijde van de tafel komt de trein aan bij het groene spoor, dat weer in het zicht is. Hier moet een vakwerkdorpje komen. Het niveau hier wordt ca. 32 cm.
Het spoor gaat verborgen verder en keert rondom een bergtop waarop een kasteel moet komen. Het spoor versmalt naar een enkelspoor en gaat achterlangs over een aantal spoorbruggen (groene gedeeltes) naar de linkerkant van de tafel.
Aan de linkerkant van de tafel komt een industriegebied met een eenvoudig rangeergedeelte op niveau 44 cm en een lagere haven. De groene sporen zijn in het zicht.
Na het verlaten van de dit industriegebied vervolgt het spoor weer achterlangs de weg terug naar de rechterkant van de tafel via het vakwerkdorp, wederom achterlangs via het station Bonn, door de railspiraal terug naar het opstelspoor.
Op 56 - 62 cm loopt daaroverheen nog een bergspoor in schaal H0e, met een stationnetje boven het industriegebied, centraal hoog in het midden en rechts onder het kasteel.
Het complete spoor bestaat uit 116 strekkende meter rails. Omgerekend vanuit de HO schaal (1:87) naar de realiteit is dit ruim 10 kilometer.
In het midden voor het station Bonn, wordt een stad aangelegd. Daarin wordt een weg met rijdend verkeer (Faller) opgenomen.
Het resterende zichtbare spoor gaat er als volgt uit zien :
Sommigen vroegen me om een 3D weergave van het Baan ontwerp.
Ook dat is mogelijk met het programma Winrail.