Vervanging Digitale aansturing
In oktober 2006 is er iets onverklaarbaars gebeurd, waardoor de Marklin Digital hardware steeds in kortsluitingstand sprong. Omdat het achteraf een combinatie van problemen en storingen betrof was niet meteen duidelijk wat het euvel was. Het heeft me menig weekend en kopbrekers gekost om het probleem te achterhalen. Uiteindelijk is de Marklin hardware pas in april 2007 vervangen door de Intellibox van Uhlenbrock met daaraan gekoppeld een hoogfrequente afstandsbediening van ESU. De oorzaak van het defect blijft echter onbekend.
Je begrijpt dat ik hierdoor nogal wat achterstand heb opgelopen in de aanleg van de sporen. Ik ben gewend elk blok en wissel dat ik aanleg, direct te testen. Als de hardware voor de digitale aansturing het laat afweten kun je ook hier niet verder mee.
Voor de techneuten hier een gedetailleerd verslag:
De module 6027 (Central Unit voor gelijkstroom) sprong in de kortsluitingstand zodra de module 6050 (Computer Interface) werd aangesloten. Zelfs zonder aangesloten baanvak en zonder aangesloten computer. Er was dus iets mis met de 6027 of de 6050.
Voor een prikkie, via marktplaats.nl kon ik een tweede 6027 module aanschaffen, die echter het zelfde probleem gaf. De 6050 module was dus stuk. Deze module was echter moeilijker op de kop te tikken en behoorlijk aan de prijs. Ook een mogelijke reparatie via de Marklin importeur zou in de papieren gaan lopen. Dit vond ik deze hardware, daterend uit 1993 niet meer waard.
Via het forum van www.beneluxspoor.net heb ik een elektronica schema kunnen bemachtigen. Bij de technische dienst bij mij op de zaak is een en ander doorgemeten. Volgens de specificaties moet de door te geven spanning ca 20 volt zijn. Zodra de 6050 module echter werd aangesloten viel deze spanning terug naar ca 7 volt. Dit is voor de 6027 module te weinig en die geeft vervolgens kortsluiting aan. De technicus op de zaak heeft alle onderdelen van de 6050 doorgemeten en geen problemen gevonden, behalve een ingesoldeerde IC waarop speciale (oude) firmware draait. Deze IC was nergens meer te krijgen. Dit was dus einde oefening.
In april 2007 besloot ik de Intellibox van Uhlenbrock aan te schaffen. Thuisgekomen meteen proberen. Handmatig aansturen werkte, maar dat deed de Marklin hardware zonder computer interface ook. Daarna de IB aangesloten op de computer met Koploper …Er gebeurde niets!! De moed zakte nu echt in mijn schoenen. Nu kun je op de IB gigantisch veel instellen, maar toch moet de fabrieksinstelling werken. Na wederom veel vijven en zessen bleek nu ook de com1-poort van de computer stuk te zijn. De IB gebruikt meer ‘draadjes’van de rs232 aansluiting dan de 6050 module van Marklin. Na de fabrieksinstellingen terug gezet te hebben e.e.a. geprobeerd op com2. Het aansturen van de treinen werkte weer.
Het volgende was het uittesten van de bezetmeldingen. Heel vreemd: Iedere bezetmelder meldde elk bezetmeldpunt op IB en in Koploper bezet. Uiteindelijk ben ik terug gegaan naar de winkel met een testopstelling. Nu bleek zelfs de nieuwe IB (uit de doos) stuk te zijn. De winkelier gaf mij een nieuw exemplaar mee. Thuisgekomen werkte eindelijk alles weer…
Een aanrader voor het testen van je seriële of parallelle poort met het programma PORTMON van Microsoft:
http://technet.microsoft.com/nl-nl/sysinternals/bb896644(en-us).aspx
Een aanrader voor het testen, uitlezen en registreren van alle IB instellingen met BWLITE:
http://debale.home.comcast.net/~debale/bw/index.htm